Van Tortuguero naar La Fortuna

8 januari 2018

Na het ontbijt gaan we weer op pad, we zien dit keer spechten met hun rode hanenkammen, we zien toekans maar die laten zich niet fotograferen. Het is vandaag zowaar zonnig, de eerste zonnestralen die we zien sinds we in Costa Rica zijn. Het is duidelijk te merken want we zien nu overal hagedisjes. In de middag doen we niets anders dan genieten van de zon, beetje lummelen in de tuin en het strand. De kokosnoten liggen hier voor het oprapen dus Gooijert opent er 2 en we drinken en eten ze leeg. We eten weer rijst met bonen (lokale gerecht) betalen daarvoor 4000 colones pp wat zo neerkomt op 6 euro. Ondanks dat alles hier in dollars wordt gerekend betalen wij in colones. De koers die ze rekenen is namelijk niet zo gunstig.

Je betaald 40 dollar voor een toertje voor 2 personen, dat is 22600 colones en komt neer op 33,50 euro. We betaalden 2200 colones. De adoptie van de schildpad kostte 40 dollar, daarvoor betaalde we 18000 colones. Kortom in colones betalen is altijd voordeliger.

We gaan deze avond in het donker weer op pad, de groene slang vinden we niet terug, maar we zien wel slapende jesus christ hagedissen en de slapende toekan vinden we ook terug. Heel bijzonder om slapende dieren te zien! Aangezien onze gympen net niet droog waren lopen we op slippers en sandalen. Niet fijn om dan te ontdekken dat de mieren in het donker ook heel actief zijn, we worden flink in onze voeten gebeten auw auw auw!

9 januari 2018

Wederom een heerlijk zonnige dag vandaag, wat is dat toch lekker! We maken in de ochtend een strandwandeling. We nemen een plastic zak mee en verzamelen al het plastic wat we tegenkomen op het strand. Zeker bij het schildpaddenstrand is het een bonte verzameling van kinderspeeltjes, luiers, tandenborstel, en vooral heel veel plastic dopjes. Gooijert maakt nog even een kokosnoot open en dan lopen we terug. Bij ons appartement voelt Gooijert zich helemaal Tarzan in de jungle en klimt in een palmboom en snijdt er 2 kokosnoten uit. Het sap mengen we met wat rum en dat smaakt heerlijk zo in het zonnetje. We dobberen wat in het water, niet te ver want het is hier levensgevaarlijk om te zwemmen vanwege de stroming, maar ook omdat hier langs de kust witte en stierhaaien zwemmen. Diertjes die wij liever niet tegen komen. De groene macaws vliegen vlak bij ons appartement en in de bomen zijn ze nagenoeg niet te fotograferen, ze vliegen weg en ik weet ze nog net te vangen op de gevoelige plaat YES!

In de avond ontvangen we weer een mail van nature air en jawel onze vlucht voor morgenochtend van Tortuguero naar La Fortuna is gecancelled, wat een @#!KLOTEmaatschappij zeg, boek nooit iets bij Nature Air! Geen uitleg, geen andere opties, gewoon sorry we vliegen niet. We regelen een boot en minivan bij de eigenaresse van het appartement.

10 januari 2018

Rond 9 uur vertrekken we met de boot naar La Pavlona, 1 uur met de boot en 3 uur rijden naar La Fortuna, we zijn uiteindelijk eerder in La Fortuna als we zouden vliegen.

Ondertussen word ik gebeld dat Thrifty al met onze huurauto bij ons hotel Vagabondo in La Fortuna staat te wachten op ons…. Hmm oké ergens een miscommunicatie want ik dacht dat ik de auto vanaf 12 januari had gehuurd. De prijs is hetzelfde dus het zal wel. We moesten alleen 35 dollar extra betalen omdat ze 3 uur moesten wachten op ons. Al met al hebben we weer bespaart vandaag…. mits Nature Air ook het geld terug stort want ik heb nog niets ontvangen dus maar weer een boze mail gestuurd naar die flut maatschappij.

Onderweg zien we een luiaard in een hek hangen…. Heel apart, we stoppen om wat foto’s te maken want zo dichtbij (we hadden hem aan kunnen raken) zie je ze maar zelden, maffe beesten.

Hotel Vagabondo zit 3 km van La Fortuna, we hebben nu toch een auto dus we doen wat boodschappen in het stadje en we pinnen. De pas van Gooijert doet het hier gelukkig wel. We chillen een beetje bij ons hotel en doen verder geen fluit meer.

11 januari 2018

Toch handig een auto, we gaan naar Oasis eco lodge, daar zit een park bij waar je in kan lopen, we zien al gelijk veel kolibri’s en andere kleine vogeltjes. Als we verder het park in lopen zien we niet zoveel vogels meer, wel veel muggen, maar we zijn goed ingesmeerd de deet doet zijn werk goed.

Als we na 2 uur terug wandelen zien we waarom er in het begin zoveel vogels zitten er wordt hier fruit gevoerd. We drinken een colaatje en genieten van de vogels en uiteraard worden ze ook gefotografeerd. Rond een uurtje of 12 worden er nieuwe stukken papaja en banaan op de takken geprikt en het is niet normaal hoeveel ruzie sommige vogels krijgen. Er komt ook nog een eekhoorn aangelopen die 2 stukken banaan mee steelt. Een vogelaar die daar ook het fotograferen is verteld dat er een bijzonder groen vogeltje rondvliegt, die normaal gesproken heel hoog in de bergen zit. De beste man is jaloers op mijn snelle camera en lens en dat snap ik wel, want hij probeert al 2 dagen een fatsoenlijke foto te maken van het groene vogeltje die zich niet zo vaak laat zien en ik maak er binnen een kwartier een succesvolle serie van, haha. Het is een mooi vogeltje maar ook erg klein, dus ik kom wel wat tekort met mijn 200 mm. De eekhoorn en motmot die later komt aanvliegen vind ik veel toffer om te fotograferen. We boeken hier een toertje voor vanavond. Het is een stuk duurder dan in Tortuguero, namelijk het dubbele 40 dollar voor 2 uur. Hier krijgen we wel allemaal een lamp mee en wat te drinken. Hoopvol beginnen we aan de toer, er zijn grote groepen aanwezig die allemaal in kleinere groepjes worden verdeeld en iedere groep heeft zijn eigen gids. We hebben nu een groep van 7 personen en we spreken allemaal Engels, fijn dat begint in ieder geval goed. We zien wat insecten, een slang, spinnen en slapende vogels. Maar het echte werk begint bij de poeltjes. KIKKERS! We zien diverse soorten maar de mooiste is nog steeds de red eye tree frog, we zien hem eerst als tiener, en daarna als baby, de baby heeft zelfs nog een beetje staart. En even later wordt ook een volwassen exemplaar gevonden, dit is een mannetje en is kleiner als het vrouwtje die we in Tortuguero zagen. Dit keer is er uitgebreid de tijd om het diertje te bekijken en te fotograferen. De kleuren van deze red eye zijn wat fletser als we in Tortuguero zagen en naarmate je verder naar de Pacific kust gaat worden de kleuren van deze kikker minder fel. We koken zelf pasta bij ons hotel na de toer.

12 januari 2018

We pakken de auto maar weer eens en we rijden dit keer naar het Arenal park. We kopen een ticket van 15 dollar per persoon en lopen totaal zo’n 5,5 km. We zien wat hagedissen een slangetje en een paar kleine vogeltjes maar verder vinden we dit park best wel saai. Ook is de flora veel minder boeiend dan we al eerder hebben gezien. Aan het einde van de rit vinden we nog 2 parende griezels van spinnen, brrrrrr……

We rijden verder en langs de weg komen we een groep neusbeertjes tegen wat een schatjes! We zetten de auto langs de weg en zijn niet de enige, haha. Er is gelijk file. We rijden verder en drinken onderweg wat en bestellen wat nacho’s. Wow de prijzen zijn hier sky high, voor een bord nacho’s met groente en kaas uit de oven en 2 biertjes betalen we omgerekend 16 euro. Terug bij ons appartement drinken we een biertje en maken broodjes met worst voor onszelf klaar (kosten 3 euro).

1. Adrie Jongkind:
    13 januari 2018
    Prachtig genieten thuis van jullie reis
  2. Marja Oosterman:
    13 januari 2018
    Heerlijk om te lezen van die fotograaf die al dagen bezig is en jij komt er ff bij.. hilarisch!
  3. Corrine:
    13 januari 2018
    Ja het was best sneu voor die vogelaar met zijn trage canon en 300 mm lens hihi.
  4. Adrie kooijman:
    15 januari 2018
    Leuk je verslag te lezen!!! Veel plezier nog!!!
  5. Jaap:
    15 januari 2018
    allo luitjes ik ben weer helemaal bij ..mooi is het daar he .de vulkaan in la Fortuna nog steeds in werking ?? toen wij er waren vooral in avond een heel mooi gezicht geniet ervan en veel plezier de grtjs