Onze reis met tegenslag naar Costa Rica

5 januari 2018 - Tortuguero, Costa Rica

Costa Rica van 01012018 t/m 31012018

Maandag 1 januari 2018

Happy newyear! De taxi is 5 minuten te laat. Gisteren hebben we geprobeerd in te checken via internet maar dat lukte niet. We moesten een Canadees nummer invullen wat we niet hadden. Deze ochtend bedacht ik dat we misschien een doorreisvisum nodig hebben voor onze vlucht die een overstap heeft in Canada…. en dat blijkt dus zo te zijn.

We gaan met een onrelaxed gevoel naar het vliegveld. Daar aangekomen blijkt dat onze vlucht maar liefst 2 uur vertraging heeft. Lekker dan, want dat betekend dat we onze 2e vlucht gaan missen. Het blijkt inderdaad dat we een doorreisvisum nodig hebben. Dat kunnen we terplekke via internet en creditcard kopen. Het ootje van je paspoortnummer blijkt een NUL te zijn en geen kleine O, komen we achter als we willen inchecken en het visum niet klopt met ons paspoortnummer. Jottem, we kopen een nieuwe doorreisvisum van 7 dollar en dan kunnen we echt inchecken. Net voordat we landen worden alle vluchten opgesomd die door de vertraging zijn omgeboekt of moeten wachten. Ons vluchtnummer wordt genoemd…… K.U.T. we vertrekken niet meer vandaag maar morgen. In Toronto is het flink zoeken waar we moeten zijn, moeten we onze bagage ophalen of niet, na 3 kwartier aan de bagageband te hebben gestaan geven we het op. We gaan verder naar connected flights en uiteindelijk blijkt dat onze koffers in bewaring staan, we kunnen er niet bij. We krijgen een overnachting en coupons voor diner, ontbijt en lunch. Die coupons zijn een lachertje want het is niet genoeg voor 3 maaltijden. We gaan naar de shuttle en het is echt heel koud, -17°C. Daar sta je dan in de sneeuw zonder winterkleding.

2 januari 2018

De volgende dag doen we heeeeel rustig aan want om 16 uur kunnen we pas boarden voor onze vlucht naar costa rica. Als we dan uiteindelijk aankomen en onze bagage terugzien is dat echt heel fijn.

3 januari 2018

We pakken een taxi naar ons hotel, Dos Palmas, we drinken een biertje en loggen in. Een mail van air nature in het Spaans trekt mijn aandacht. Ik lees iets van cancelados en we laten het vertalen door de eigenaresse van het hotel. Onze vlucht die vroeg in de ochtend zou gaan van San Jose naar Tortuguero is gewoon vervallen! Niet leuk! We gaan slapen en rond 2 uur in de nacht zitten we met wijd gesperde ogen rechtop in bed. Er komt een vliegtuig over en de herrie is zo onwerkelijk dat we dachten dat we op de startbaan zelf lagen en een vliegtuig over ons heen reed of vloog, echt bizar! We nemen de volgende ochtend een taxi naar het busstation en kopen een ticket naar Cariari, van daaruit stappen we over naar de bus op LaPavona en vanaf LaPavona nemen we de boot naar Tortuguero. Als met al zijn we 5.5 uur kwijt aan deze reis terwijl ik van te voren al had bedacht: hey het is vakantie we doen lekker makkelijk en nemen een vlucht van 25 minuten. Als we instappen in de 1e bus is dat precies de tijd dat we al in ons appartement in Tortuguero hadden kunnen zijn, klein detail.

De 1e busrit is vooral koud de airco staat bizar hoog, de 2e busrit is qua temperatuur prima maar de bus is afgeladen. Het regent en we moeten wachten op een 2e boot, de 1e zit net voor onze neus vol. Als we wachten zien we wel toekans en ara’s vliegen. De boottocht naar Tortuguero duurt een klein uurtje en is echt prachtig. Jurrasic park in real live!

Tortuguero is een klein relaxed dorp, we lopen naar ons appartement en de eigenaresse was verbaasd ons te zien, deze ochtend stond er namelijk een kapitein ons op te wachten bij het vliegveld, maar de vlucht kwam maar niet. We doen wat boodschappen en eten daarna wat, maar we zijn vooral bekaf, rond 19 uur vallen we al in slaap.

4 januari 2018

We zijn vroeg wakker en maken om 7 uur in de ochtend een strandwandeling. Als we terug lopen zien we groene papagaaien. We doen wat boodschappen en ontbijten aan het water. We gaan naar het seaturtle conservancy, een organisatie die de schildpadden stranden en schildpadden zelf beschermen. Informatief is het en we besluiten om een schildpad te adopteren, we hebben niet genoeg geld bij ons dus het doneren doen we later nog wel.

We lopen terug en dwalen hier en daar van het zandpad af, gewoon omdat het kan. Dan horen we geschreeuw in de jungle en we lopen verder. En dan zien we wat er zoveel kabaal maakt, ARA’S!!!! echt supervet om ze in het wild te zien! Prachtige kleuren en ze gillen en schreeuwen erop los. Als we onder de bomen staan waar ze in zitten vallen de etensresten vlak langs ons heen, zo gaaf!

De muggen grijpen hun kans en ik word aangevallen, maar ja het moet maar even. Ik mep om me heen en probeer ook goed te fotograferen. Het fotograferen lukt beter dan muggen doodmeppen.

We zien nog roofvogels en later ook toekans, de toekans laten zich niet echt fotograferen. We boeken een toertje voor morgenochtend, proberen te pinnen wat niet lukt en kopen munt en limoen bij de groenteboer, rum en water hadden we al. We missen nu alleen nog suiker voor een…. MOJITO! Ik snel naar de supermercado en koop 1 kilo rietsuiker (kleiner was er niet). We genieten van een zelfgemaakte mojito bij ons appartement. Het begint inmiddels weer te regenen. Het weer is: bewolkt, 26°C en af en toe een bui.

5 januari 2018

Gisteren hebben we een kanotocht geboekt voor deze ochtend. Om kwart over 8 zitten we in de boot met nog 2 andere toeristen. De gids peddelt en verteld wat we zoals zien. We zien een aapje in de boom zitten die nog half slaapt. Wat verderop wordt er een prachtige leguaan in de struiken aangewezen, die hadden we zonder gids echt niet gezien, wat een camouflage zeg! We varen verder en zien prachtige vogels, witkopaapjes, alligators en een babykrokodil. De vegetatie is sprookjesachtig zo mooi! En wat een rust, we horen alleen af en toe apen en ara’s gillen. Als we terug komen drinken we even wat bij ons appartement en gaan dan te voet het park van Tortuguero in. Veel toeristen gaan in kaplaarzen die ze huren, maar dat zien wij niet zitten. Wij gaan op teenslippers (Gooijert) en ik op teva’s. Het is meer moeras dan pad, dus Gooijert gaat verder op blote voeten. We zien een prachtige blauwe vlinder die alleen zijn blauwe kleur toont als hij vliegt. Hij gaat zitten op een boomstam en dan is hij bruin, nog steeds mooi maar niet de prachtige blauwe kleur die zo mooi afsteekt in de jungle. Als we 10 minuten op pad zijn begint het te regenen dus we doen onze poncho aan. De regen houdt niet meer op deze middag. We zien nog wat aapjes en een specht maar verder houden de dieren zich schuil voor de regen.

We lopen het strand op en zien grote kuilen het blijken de schildpadnesten te zijn, overal zien we de resten van eischalen liggen, wat bijzonder om te zien! Ik vind nog een ei in tact en maak het open, maar er zit alleen waterige smurrie en wat schilfers in. We zien ook nog resten (botten en stukken schild) van 2 schilpadden op het strand liggen. Het gaat nog een tandje harder regenen en we lopen tot we bij ons appartement zijn. Daar druipen we uit en nemen een biertje, het is weer mooi geweest voor vandaag. En net als je denkt dat het niet nog harder kan regenen wordt het tegendeel bewezen.

1. Erik wildeboer:
    6 januari 2018
    Super gaaf om alles te lezen.... ben benieuwd naar jullie volgende reeks..... geniet er van samen!!!
  2. Ariane:
    6 januari 2018
    Leuk om te lezen. Heenreis troubles zijn snek vergeten zo. Geniet lekker samenvat al het moois 😘
  3. Ariane:
    De heenreis troubles zijn snel vergeten zo. Geniet er van samen. Ik lees mee 😘
  4. Angelique:
    6 januari 2018
    Klinkt als een blue morpho. Das de basis van mijn tattoo. Maar ik wilde ze roze :-). Hoop dat de rest van jullie vakantie stukken beter is als de eerste uren. Geniet ervan
  5. Corrine:
    6 januari 2018
    Vandaag weer veel moois gezien en inderdaad Angelique, blue Morpho klopt!
  6. Monique:
    7 januari 2018
    Gaaf om jullie reis op deze manier weer mee te mogen beleven . Geniet ze!