Gooijert & Corrine in het tropische REGENwoud

8 januari 2018 - Tortuguero National Park, Costa Rica

6 januari 2018

We halen brood bij de bakker en bakken een eitje voor ons ontbijt Dan gaan we weer naar het park, waar we gisteren weggeregent zijn starten we gewoon opnieuw. In het begin zien we niet zoveel, maar uiteindelijk lopen we totaal een uurtje of 5 in het park en zien we vlinders, een luiaard, diverse apen, toekans, een miereneter, weer spotten we de groene ara’s en ook zit er een roofvogel op een tak. Gooijert spot zelfs een Curassaw (bruine hokko) een zeldzame hoendervogel. We fotograferen het mannetje en het is duidelijk dat hij “praat” tegen zijn vrouwtje maar die zien we helaas niet. Zo af en toe worden we flink gebeten door de rode mieren en tegen het einde van onze tocht begint het weer te regenen. Als we aankomen bij ons appartement geloven we het wel voor deze dag, we zijn de regen een beetje zat dus we drinken een borrel onder de veranda en daarbij vonden we het een supergeslaagde wandeltocht. Toch kriebelt het en we besluiten in het donker een wandeling te gaan doen, eens kijken of we wat kikkers en slangen kunnen vinden. Gewapend met zaklamp, ledlampje, macrolens en deet gaan we op pad. We zien al snel een klein gifgroen slangetje in de struiken, maar oké we spelen vals want er staat een gids bij die 2 mensen rond leidt. Daarna vinden we nog een slapende vlinder onder een blad en dat is het wel. We komen tot de conclusie dat je echt een gids nodig hebt.

7 januari 2018

Deze ochtend wandelen we in de jungle vlakbij ons appartement, we zien niet bijzonder veel, wat vlinders en een paar vogels. In de middag is het zowaar nog steeds droog dus we besluiten nog maar eens dezelfde route te gaan wandelen. We zien al snel een dikke leguaan in de bomen, een luiaard, grote gieren, nog wat mooie vogels en yeah we zien weer de scarlet macaws. Een setje zit in de bomen en ze eten wat en ze verzorgen hun veren. We staan als 2 idioten onderaan de boom ooooh en aaaah te roepen, hahaha.

De hele dag is het droog gebleven, maar als we met onze avondtour starten begint het te regenen. We waren met zijn 2-en, maar worden bij een andere groep gevoegd, we zijn nu ineens met een groep van zo’n 18 man, niet leuk! We hebben een dierenspotter die voorop loopt en 1 gids verteld in het spaans, wij hebben een gids die alles in het engels uitlegt, helaas lopen we achteraan. Eerst mag de spaanstalige groep kijken en luisteren en dan wij pas. Zoals Gooijert al had verwacht stoppen we bij het struikje waar het groene slangetje zit. Inmiddels begint het te stortregenen en berg ik mijn camera op nadat iedereen mooi de jesus christ lizzard op de foto heeft gezet en als ik aan de beurt ben hij zijn kop onder een blaadje steekt. We zien nog een wasbeer, een idioot grote spin, nog een slangetje, een verregende neusbeur, dezelfde luiaard als we vanmiddag al hadden gezien (nu 6 meter verder) maar als we de red eye tree frog zien komt mijn camera toch echt even de tas uit. In de jungle zien we nog een toekan die schuilt onder een groot blad. We zijn ondanks de poncho’s echt drijfnat, na 1,5 uur zijn we alweer thuis. Wat een flop deze tocht! Maar nu weten we wel dat de lintjes in de jungle dus inderdaad spots zijn waar iets zit. We weten nu waar de toekan, kikker en slang zitten, morgenavond gaan we zelf gewoon weer op pad.